Tips og triks

Nemow Beauty og markedsføring – mine tanker

I det siste har jeg studert og sett nærmere på markedsføring, farger, kommunikasjon og hvordan alt dette henger sammen i ulike bedrifter. For å kunne gi et eksempel vil jeg se nærmere på markedsføringen til Nemow Beauty.

Markedsføring og bedrifter

Vi forstår og kjenner ofte til at hver enkelt bedrift har sin egen markedsføringsplan. Denne planen inneholder blant annet: 1. Hva er målet til bedriften 2. Hva er målgruppen (altså hvem som er kundene deres) 3. Hvordan formidle dette til den utvalgte målgruppen på den korrekte måten.

Det er på nummer 3 jeg viser stor interesse: Hvordan formidle målet på den rette måten mot målgruppen sin? Dette betyr at bedriften må kunne tilpasse sine farger, former og språk. På denne måten når de ut til de kundene som de har tenkt og sett for seg er deres beste kunder. 

Et veldig kort eksempel er en barnehage. En barnehage har hvilket mål? Passe barn. Hva er målgruppen? Foreldre. Hvordan formidle dette på den korrekte måten? Dette er den vanskelige biten. Derimot kan barnehagen tenke over følgende: Hva er det foreldrene ser etter når de velger en barnehage? At barna deres skal ha det bra. At barna skal kunne leke, lære og ikke minst være trygge. Det jeg synes er interessant er da spørsmålet; hvilke farger knytter vi opp med en barnehage? Ofte blir lyse farger knyttet opp mot barn. Så her ville nok en barnehage for eksempel gå for energiske farger som reflekterer barnas aktivitet og lek. Et annet forslag er at de kan bruke lyse farger som gir ro og en følelse av trygghet, for en gruppe med enda mindre barn.

Nemow Beauty og fargebruk

Faktisk så har jeg skrevet en annen interessant artikkel om akkurat god markedsføring, om det er interessant kan dere gjerne lese den.

Bakgrunn for denne interessen

I en tid nå så har jeg studert markedsføring på Markedshøyskolen i Oslo. For meg har dette vært et spennende og nytt kapittel i livet mitt og derfor bakgrunnen for denne interessen. Studiet går ut på å blant annet analysere de nyeste trendene. Ellers er det viktig å hele tiden være oppmerksom mot endringer og tilpasse enhver bedrift etter hvordan hele tiden forbedre slik at man alltid er de beste på markedet. Dermed får man mer salg!

Dette er utrolig interessant. Fordi for noen tiår siden, da bestefar åpnet en dagligvare på hjørnet, hadde han ingen spesiell plan. Han hadde selvfølgelig et mål, og det var å selge dagligvarer til de som bodde i nabolaget. Derimot hadde han ikke noen konkret målgruppe, eller noen utvalgte farger, han hadde ikke engang en logo som “skilte” han ut fra mengden. Han trengte nemlig ikke dette. 

I dag derimot er det annerledes, dette er fordi det er så mye konkurranse i dag. Det finnes så mange av disse “dagligvarene” at i stedet for å kun selge mat og drikke til nabolaget, ønsker enhver bedrift å skape en følelse og en relasjon mot de kundene som de har. Så når du tenker på rød dagligvare kommer kanskje MENY opp i tankene, og da tenker du kanskje kvalitet, mens dersom du tenker på blå kommer Rema1000 opp i tankene og der tenker du muligens på gode priser. Er det kanskje slik for dere også? 

Vi går i dypden til én bedrift, Nemow Beauty

I denne artikkelen ønsker jeg å gå i dybden og å studere én bedrift, Nemow Beauty. Her vil vi se nærmere på deres markedsføring, deres farger, deres språk og energi. I tillegg skal vi se om vi kan ta en titt på deres kommunikasjon ut mot kundene for å forstå nærmere hvilken målgruppe de har og hvordan de prøver å nå ut til dem. 

Det er ikke så enkelt å kunne analysere markedsføringsplanen til Nemow Beauty. Men utifra det jeg finner på nettsiden og andre portaler skal vi prøve å finne ut av dette!

Hvilket mål har Nemow Beauty

Nemow Beauty har nok et mål å gi supre priser til sine eksklusive medlemmer. Dersom man sammenligner noen av produktene som Nemow Beauty selger gjennom sin nettside så er det snakk om rundt 80% lavere priser dersom man blir medlem. Hvis du kjøper gjennom dem, er det billigere enn dersom du skulle kjøpt de samme parfymene, klærne eller sminken i andre butikker. Det gjelder også i andre nettbutikker. 

Hvilken målgruppe har Nemow Beauty

De produktene som de selger på sin nettbutikk er sminke, kremer, klær, smykker – altså alt innen fashion og beauty. Vi kan si at målgruppen for Nemow Beauty er for jenter, kanskje alt fra 13 til 40 år? Det er vel de og oss som handler via nettet? I hvert fall har jeg familie over 40 år, og de foretrekker fortsatt å handle i en fysisk butikk, men det er ikke sikkert det er slikt for alle damer over 40 år. 

Menn kan absolutt handle på Nemow Beauty de også, det er masse herreprodukter der, alt fra kremer, klær til en hel masse parfymer. Derimot tenker jeg at menn kanskje ikke handler like mye, fordi et medlemsskap hos Nemow Beauty krever at man bør gjøre et kjøp hver tredje eller fjerde måned for at man kan benytte seg godt av de gode prisene. Det er kanskje menn som handler kremer og klær så “ofte” som hver fjerde måned?

Hvordan formidler Nemow Beauty alt dette

For å kunne tiltrekke seg de riktige kundene, altså målgruppen til Nemow Beauty, må de kunne formidle budskapet og de tjenestene de har på en korrekt måte. 

Nettsiden

Nettsiden til Nemow Beauty møter deg med en jente som hopper ut i byen Paris som er opp og ned, byen er rosa. Kanskje det er en magisk by der man drømmer seg bort i prisene. Fargene på nettsiden går i rosa, lilla, hvitt og svart. 

Skriften er ganske stor og fet. Den gir mye energi. Det er mye luft mellom teksten som gjør den enkel å lese. Det er ikke for mye tekst som blir slitsomt etterhvert. Språket er positivt og de skriver tydelig at de jobber for kundene. Dermed jobber de for at vi skal ha bedre priser og ikke for at de nødvendigvis skal tjene masse penger. Dette synes jeg virker som en god visjon. Det å kunne fokusere på kunder og at de er glade gjør til at både kundene deres og bedriften selv vil generelt ha det bedre!

Nemow Beauty sin Instagram

Instagram

Instagram siden til Nemow Beauty følger en ren og enkel layout. Den har de samme fargene som nettsiden, mye rosa, lilla og hvitt. Det er ikke mye svart på Instagrammen, men det kan være kanskje at svart med den hvite bakgrunnen som er fastsatt på Instagram kanskje blir for hardt.

De har ikke veldig mye tekst på innleggene på Instagram, kun det som kanskje er nødvendig. Det er litt av tips og triks til sminke, finere hud, kulere klær og en del mer. Det er ganske fint med gratis og nyttig informasjon som kan hjelpe enhver til å få en bedre look. I tillegg vet man jo da også absolutt hvor man skal shoppe for å få tak i nettopp alle disse tingene. 

Pinterest

Jeg er en stor fan av Pinterest, det er her jeg samler for det meste av inspirasjonene mine gjennom flere dager, måneder og år. Det som er helt supert med Pinterest er at man kan finne all informasjon man trenger kun gjennom noen få ord i søkemotoren. Så dersom du leter etter en vakker look eller en slags stilig hårfrisyre, så finner man det veldig enkelt gjennom Pinterest sin side.
Nemow Beauty sin Pinterest er like fin som Instagrammen de har. Den har rosa toner, mye kule tips til hår, sminke og fashion. I tillegg til at den har en positiv kommunikasjon og leken, akkurat slik som nettsiden var også.

Nemow Beauty sin Pinterest

Youtube

Youtube tenker jeg er best til å gå igjennom steg for steg hvordan man skal gjennomføre visse stiler. Her tenker jeg at Nemow Beauty kan bli bedre. De har et par filmer, men ikke sånn skikkelig bra laget med folk som viser deg kanskje hvordan man kan gjøre shoppingen, eller hvordan man skal påføre en viss sminke. Her har Nemow Beauty fokusert mer på introduksjonsfilmen som de har for selve bedrfiten og noen helt korte filmer. 

Oppsummering av Nemow Beauty sin helhetlige markedsføring

Etter det jeg kan se gjennom nettsiden, Instagram, Pinterest og Youtube kan jeg fort se at de har en helhetlig markedsføring i Nemow Beauty. De fokusere på farger i energi, som sterk rosa og lilla. Likevel gjør de alt annerledes ved å sette bilder enten opp og ned eller legge til svart med fet tekst som skiller seg ut fra alt annet. Jeg har også gjort noen bestillinger gjennom Nemow Beauty og pakken blir presentert på en fin og stilig måte. Jeg har aldri hatt noen problemer med dem og produktene er kjempe fine.

I tillegg la jeg også merke til at de har en Facebook side, men her er jeg mindre aktiv. Likevel er det samme stil på denne som de andre sosiale medier. 
Helt oppsummert synes jeg de gjør en god jobb. Alt er veldig synkronisert og gjennomført. Likevel, dersom jeg skulle forbedre noe i Nemow Beauty ville det være at de bør fokusere mer på Youtube. De burde ha flere steg for steg filmer der de kan lære sine medlemmer. Et eksempel kunne vært å gi de noen tips og triks på hvordan bruke en viss type sminke eller en kul frisyre.